“Mitähän tämäkin meistä nyt kertoo?” – Miten koronavuosi vaikutti suomalaisten hittiruokien suosioon

Suomi hullaantui nachopellistä, Pohjanmaalla koettiin butter chicken -kuume ja tonnikalapasta koki uuden tulemisen.

Kun pandemia rantautui Suomeen, alkoi moni pitkästä aikaa panostaa ruoanlaittoon kotona. Tutkimme suomalaisten 50 suosikkireseptin hakumäärien kehitystä korona-aikana selvittääksemme poikkeuksellisien aikojen lohturuokasuosikit, hittimaut ja kotikokkailun kärkireseptit.

Keskimäärin hakumäärät tutkituilla resepteillä kasvoivat 33% vuoteen 2019 verrattuna, eikä laskua hakumäärissä tapahtunut yhdenkään suosikkireseptin kohdalla. Muutamien reseptien kohdalla tapahtui kuitenkin huomattavasti suurempaa suosion nousua, minkä ohella hakumäärissä ja niiden muutoksissa on havaittavissa kosolti aluekohtaisia erikoisuuksia.

Miten tutkimus tehtiin?

Tutkimus toteuttiin yhteistyössä Snellmanin pitkäaikaisen markkinointikumppani Generon kanssa. Tutkimus perustuu Googlen tilastoimiin aluekohtaisiin hakumääriin vuonna 2020 ja 2019. Tarkasteltavat hakusanat valittiin tekemällä ensin laaja avainsanakartoitus, jonka pohjalta mukaan valittiin 50 hakumääriltään suurinta reseptihakusanaa. Infografiikkaa varten keräämämme luvut ovat taulukkomuodossa tarkasteltavissa täällä.