Hoppa till innehållet
Snellmanin lihaketju pysyy gm-vapaana

Finland och Snellman – vi utvecklas tillsammans

Finland och det finländska ursprunget har genom tiderna varit viktiga för Snellman. Inhemsk kvalitet, samarbete med lokala producenter, rena råvaror och högklassiga produkter har varit kärnan i företagets verksamhet i över 60 års tid.

År 2017 när Finland firade sitt 100-årsjubileum, satt vi  tillsammans med två av grundarbröderna, Karl och Per Snellman och blickade tillbaka på gångna årtionden i företagets historia, i det självständiga Finland.

MInnen genom åren

Per Snellman anländer först till mötesrummet Britta. Handslaget är välkomnande och fast. Sekunden senare kliver Karl Snellman in och hälsar genom att ta i hand med båda händerna. Stämningen är lättsam, titlarna har vi lagt bort redan tidigare på telefon. Dessa bröder som numera njuter av livet som pensionärer tittar in på Granholmen för att ge en intervju.

I år firar Finland 100 år av självständighet, och Per och Karl Snellman drar sig till minnes olika årtionden i företagets historia i det självständiga Finland. Vid tiden för företagets grundande på 1950-talet var levnadsförhållandena i Finland mycket anspråkslösa, liksom även omständigheterna på Snellman.

– 50-talet går inte ens att jämföra med dagsläget, det var så annorlunda då. Då fanns det inte ens kylskåp eller frys på Snellman, minns Per.

Det ekonomiska läget i Finland och tjockleken på medborgarnas plånböcker har under årtiondena återspeglats även i åtgången på Snellmans produkter. När det varit goda tider har man hittat helköttsprodukter i konsumenternas varukorgar, vid sämre tider har däremot åtgången på länkkorv ökat.

Kvaliteten kommer alltid i första hand

Produkter av hög kvalitet är ryggraden i Snellmans verksamhet. Företaget har aldrig gett avkall på kvaliteten och gör det inte nu heller. På 1960-talet skärptes priskonkurrensen i Finland vilket ledde till att många började använda olika mjöl och mjölkpulver vid korvtillverkningen. Det syntes även i produktkvaliteten.

– Vi gick inte med i den priskonkurrensen. Vi ville inte välja den vägen, att alltid erbjuda så billiga produkter som möjligt. Vi ville hålla fast vid kvaliteten så långt det gick. Mottot var – både i företaget och privatlivet – att göra rätt, att inte förvränga saker, betonar Karl.

Föregångare inom utbildning

Utbildning värdesätts i Finland och i dag är utbildning en av vårt lands exportprodukter. Även på Snellman har man alltid förstått vikten av utbildning.

– Förmän och arbetsledare har utbildats i långa tider, men vi var nog en av de första i branschen med att även utbilda anställda på alla nivåer. Genast när det blev möjligt genom lag införde vi läroavtalsmodellen, säger Per.

Per minns att även de anställda har förhållit sig positiva till utbildning, att lära sig nya saker och utvecklas.

– Utbildningen hade stor betydelse. De anställda uppskattade den verkligen och det märkte man till och med på samtalsämnena under kaffepauserna. Där diskuterades livsmedel och hygien, teamwork och affärsverksamheten rent allmänt, berättar Per.

”Vi gick inte med i den priskonkurrensen. Vi ville inte välja den vägen, att alltid erbjuda så billiga produkter som möjligt. Vi ville hålla fast vid kvaliteten så långt det gick.”

Finländare och européer

I Jakobstadsföretaget har man alltid trott på samarbete, på kraften av att göra saker tillsammans. Ett bra exempel på detta är det långvariga samarbetet med inhemska producenter. Nu på 2000-talet när lokalproducerad mat har blivit en viktig faktor betonas samarbetet ytterligare.

Snellman är ett företag där det inhemska ursprunget alltid har varit viktigt, och redan i ett tidigt skede förstod man att företaget måste vara öppet för nya saker och hämta influenser även längre ifrån för att nå framgångar.

– Redan i början hade vi goda kontakter till utlandet, Tyskland, Österrike och Nederländerna. Vi besökte mässor och träffade annat branschfolk. Vi finländare blev mycket väl bemötta, man hade förtroende för finländare och vi hade ett gott anseende. Så sent som på 1970-talet var det också många ute i Europa som poängterade att Finland var det enda landet i världen som betalade krigsskadestånd efter krigen, minns Per.

Karl i sin tur kommer ihåg att européerna berömde den finska maten för de rena och högklassiga råvarorna. Under de senaste årtiondena har globaliseringen gjort Finland till ett mer internationellt och mångkulturellt land. Bröderna är fortfarande av den åsikten att Finland i dag inte kan isolera sig och bli ensamt i sitt eget lilla hörn.

– Vi är en liten nation med drygt 5 miljoner invånare. Ingen klarar sig ensam här. Om vi vill utvecklas och gå framåt måste vi delta på olika arenor och göra samarbeten. Det viktigaste är växelverkan mellan människor, oberoende av om det är i hemlandet, utomlands eller till exempel inom EU, säger Per.

Framtidens Snellman

– Ibland förundrar jag mig nog över hur det här egentligen är möjligt. Hur det här företaget har klarat sig så bra då företag efter företag världen över tvingas lägga ned sin verksamhet, säger Karl.

Bröderna konstaterar att företaget garanterat kommer att stöta på utmaningar även i framtiden. Båda tror att utveckling och innovationer, tillväxt, nya produkter och nya verksamhetsområden hör till företagets framtid. Att stanna i utvecklingen är nämligen inte ett alternativ för något företag. Vilka hälsningar vill de då skicka till de nuvarande Snellmanmedarbetarna?

Svaret kommer snabbt och nästan unisont.

– Alla vi människor är lika mycket värda oberoende av varifrån i världen vi kommer eller vilket arbete vi gör. Det viktigaste är att respektera andra, samarbeta och dra åt samma håll.

Förhoppningsvis bibehålls den positiva sammanhållningen på Snellman även framöver.