2000-talet – Från regional till rikstäckande aktör

Tunn tunna-charkprodukter lanseras

2001: Tunn tunna-skivor lanserades 2001, som ett resultat av ett långt produktutvecklingsarbete. Snellman erbjöd som den första köttförädlaren dessa nya charkprodukter till butikerna. Idag skivas tunntunna skivor prydligt omlott, så de är lätta att ta ur förpackningen.

 


Företagscoach Christoph anlitas

2002: Företagscoachen Christoph Treier anställdes på Snellman år 2002 för att tillsammans med personalchef Lena Holmberg och friskvårdare Tom Stenvall öka trivseln hos personalen.

 

 

 

 


Sous vide-produkten Herr Snellmans kött i sås vinner årets stärnprodukt

2002: År 2002 erhöll Snellmans produktserie Herr Snellmans kött i sås, sous vide-produkterna första pris och utsågs till årets stjärnprodukt i serien, för- och varmrätter. Inom HoReCa-sektorn är Sous vide-produkterna fortfarande populära.

 

 

 

 

 

 


Snellman med som delägare i Finlands Svinavel Ab

I början av 2000-talet drabbas finska svinaveln av en splittring när flera centrala aktörer på marknaden går in för utländsk genetik. För att trygga möjligheterna till avel med de finländska svinraserna lantras och yorkshire bildar Snellman, Finlands husdjursandelslag och svinavelsproducenter bolaget, Finlands Svinavel Ab och förverkligar byggprojektet av en ny svinavelsstation i Längelmäki.


 

Ny vd

2005: Gerhard Snellman avgår som vd och Martti Vähäkangas blir ny vd.

 


BRC-certifikat erhålls

2005: Snellman erhöll som första köttförädlingsföretag i Finland BRC-certifikat. Den internationella certifieringen har konsumentens säkerhet som utgångspunkt.

 

 

 

 


Viipaloitu maksamakkara

Skivad leverpastej är årets dagligvarulansering

2005: Snellmans skivade leverpastej tilldelades utnämningen ”Årets dagligvarulansering 2005”. Den skivade leverpastejen underlättar konsumentens vardag genom att den är färdig skivad. Dessutom undgår man att bli smutsig om fingrarna när man hanterar den. Dylika, praktiska, innovativa och högkvalitativa produkter faller också Herr Snellman i smaken.

 


Färdigmatstillverkaren Kokkikartano blir del av Snellman-koncernen

2006: Koncernuppbyggningen inleddes i början av 2000-talet och tog sitt första avgörande steg genom uppköpet av färdigmatstillverkaren Kokkikartano år 2006.

 

 


Enorma energibesparingar för en hållbar utveckling

2007: Den första värmepumpen tas i bruk på fabriken på Granholmen och efter att miljöinbesparningar och stora ekonomiska inbesparingar erhållits med den först värmepumpen valde man att installera en ny 1,4 megawatts högvärmepump 2009. Snellmans prinicip är att använda så lite energi som möjligt, utnyttja spillvärmen och köpa den förmånligaste energin. Värmepumpen återanvänder varmt avfallsvatten för att återuppvärma vatten och fastigheten. Med denna lösning som är utvecklad i samarbete med Scancool sparar företaget 800 ton olja per år.

 


Snellman Trading Oy grundas

2008: Snellman Trading Ab grundades för att betjäna företagets HoReCa-kunder. Snellman Trading säljer Herr Snellmans kött och chark, Kokkikartanos färdigmat, Panini-batonger och Rydberg majonnäser.

 


Riktigt maletkött lanseras

2009: Riktigt maletkött lanserades 2009 och blir en försäljningssuccé.

 

 

 


Snellman erhåller riksomfattande företagarpris

2009: Företagarna i Finland och Fennia delar årligen ut ett riksomfattande företagarpris. År 2009 tillföll priset bl.a. Snellman. Priset utdelas sedan 1968 till företag som har en affärsidé som bär oberoende av konjunktursvängningar. Som motivering till utnämningen nämndes de många olika smakalternativen, nya, lättillverkade produkter samt företagets tro på medvurstens framtid och efterfrågan. Dessutom poängterades att alla anställda på Snellmans verksamhetsställen deltar även aktivt i utvecklingen av produkterna, produktionen och marknadsföringen.

 


2009: Snellmanni utkommer första gången

Herr Snellmans kundtidning heter Snellmanni och utkom första gången 2009.

2009: I början röktes produkterna med riktig rök från alspån, tills man på 1980-talet övergick till vätskerökning. År 2009 kommer de gamla traditionerna i bruk igen och alla Snellmans helköttsprodukter röks igen med äkta rök av alspån från Terjärv.

 

 

 

 

 


 

2010-talet: Koncernen Oy Snellman Ab

Trivselrekord på Snellman

2010: År 2010 gjordes trivselrekord på Snellman med ett medeltal på 3,63! Det lägsta medeltalet under den uppmätta perioden var år 2000 med 3,39.

 


Snellman avlägsnar natriumglutamat ur alla sina produkter

2010: Snellman avlägsnar som första företag inom livsmedelsbranschen i Finland smakförstärkaren natriumglutamat och svål ur alla sina produkter.

2010: Helköttsprodukterna tillverkas från 2010 dessutom utan tillsatta proteiner, karragener och fibrer.

 

 


 

Vuoden Markkinointiteko erhålls 2009

Vuoden Markkinointiteko tilldelades Snellman 2009. Priset utdelas av Suomen Markkinointiliitto MARK. Kunnon jauheliha var Finlands första marknadsföringskampanj för maletkött. Köttförädlingsbranschens marknadsföring har i regel koncentrerats till nyhetsprodukter vilket gjorde denna massmarknadsföring av bulk-produkten annorlunda.

 


 

Stora finlandssvenska reklampriset Skålen tillföll Snellman 2010

Stora finlandssvenska reklampriset Skålen erhölls 2010 för bästa reklam. Enligt juryn kommunicerades budskapet effektivt till målgruppen trots att det handlade om en vardaglig produkt. Juryn uppskattade att språket var tydlig finlandssvenska och inte rikssvenska.

 


Grand Effie 2009 och 2010

Kunnon Jauheliha-kampanjen. Snellman erhöll Grand Effie i den nationella serien av Effie Awards som är världens största marknadsföringstävling. Grand Effie tilldelas den kampanj som gett bäst resultat under året. Dessutom erhöll Snellman ett guld och ett silver i två underkategorier. Kampanjen Kumpi on parempi? tilldelades också Grand Effie 2010.

 

 

 


Slakterimängdens ökning

I Snellmans Slakteris producenttidning 1/1994 meddelas att slaktmängden ökat i stadig takt från det att slakteriet köptes 1985. Under åtta år hade slakteriet ökat sin produktion fyrdubbelt. År 1994 slaktades 7,68 milj. kg och vid slakteriets uppköp strax under 2,0 milj. kg per år. År 2009 hade slaktmängden ökat betydligt och var uppe i 29,7 milj. kg. År 1995 var det enda år som totalmängden inte ökat. Problem med flyttningen till nya slakteriet och emottagandet av slaktdjur under inkörningsperioden var orsaken till den tillfälliga stagnationen. Nästa stora investering för Snellmans köttförädling Ab är slakteriets utbyggnad som inleds på vårvintern 2011. I början av år 2012 beräknas det nya slakteriet vara klart för ibruktagande.

 


 

2010: Ab Faba Svinavel köps upp

År 2010 köper Snellman hela aktiestocken i Faba Svin Ab, som grundats av husdjurs- och seminandelslagen. Därmed säkras förutsättningarna för fortsatt utveckling av det finländska svinmaterialet.


 

Visste du föresten att …

den allra, allra första butiken i Snellmans regi var en kiosk som Karl drev vid Storströmmen i Larsmo när han tillfälligt bodde där medan Kurt, Lars och Per bodde på Biskopsgatan i Jakobstad.

företagets HoReCa-verksamhet inleddes på 1950-talet? Snellman hade redan på 1950-talet storkök som kunder, t.ex. Strengbergs tobaksfabrik, Wärtsiläs matsal och Peräläs matservice. Matservice som hörde till Delikatesshallen skötte servicen senare såldes ut 1994. Till handelns betjäningsdiskar och storkök erbjöd man färdigt skivade produkter i stora plastaskar och lunchportioner. Restaurangen Visa Grande införlivades 1993 i Snellman men är inte längre i företagets ägo.

Grönsaksförädling och -partihandel var en del av affärsverksamheten från 1950-talet till 1990-talet.

Snellman tillverkar också djurmat genom företaget MUSH, som hör till Snellman-koncernen. En kort tid sysslade bröderna också med kakimport och i ett skede tänkte de bli oljesjejkar med sitt oljeförädlingsföretag Waste Oil.

Related posts