
Snellman beviljas färgvarumärke – grönt som nästan alla finländare känner
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier.
Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellman valde i tiden den gröna färgen som en markör för kvalitet och pålitlighet, vilka har varit företagets ledstjärnor sedan starten. Den gröna färgen var ett unikt val för köttprodukter och har under årtionden bildat ett starkt visuellt kännetecknande för Snellman.

Färgen har förekommit konsekvent i all varumärkeskommunikation sedan slutet av 1990-talet, till exempel på förpackningar, i reklam och på webbplatser.
– Snellmans gröna färg har blivit en stark och tydlig symbol som leder människor till våra produkter i butikshyllan och samtidigt på ett tydligt och snabbt sätt kommunicerar vårt kvalitetslöfte – nästan utan ord. Registreringen av vår varumärkesfärg är ett bevis på det långsiktiga arbete vi har gjort för att göra Snellman synonymt med kvalitet, pålitlighet och inhemskhet, säger Snellmankoncernens koncerndirektör Markus Hellström.
Registreringar av färgvarumärken är sällsynta i Finland och inom Europeiska unionen. Ansökningar granskas noggrant och för att få ett godkännande krävs omfattande bevis på långvarig användning och etablerad status för färgen.
Enligt en varumärkesundersökning utförd av Taloustutkimus i november 2024 associerar konsumenterna otvetydigt den mörkgröna färgen med just Snellman och dess produkter. Enligt undersökningen associerade 70 % av konsumenterna den gröna färgen med något varumärke, och av dessa nämnde 87 % Snellman.

– Vi har gjort märkbara investeringar i att göra Snellmans mörkgröna färg välkänd. Det har resulterat i att enbart färgen i praktiken räcker för att leda människor fram till Snellmans produkter. Om någon annan skulle använda samma färg för liknande produkter, skulle det kunna vilseleda konsumenter och försvaga den särskiljning som Snellman byggt upp under lång tid. Färgvarumärket skyddar nu vårt bolags centrala varumärkeselement, säger Juuso Reinikainen, CMO vid Snellmans Köttförädling Ab
Enligt Lihatuotemerkit 2024-undersökningen utförd av Kantar, är Snellman det mest populära köttföretaget i Finland: 25 % av konsumenterna prefererar Snellmans produkter och 94 % känner till varumärket.
Att skydda Snellmans karakteristiska gröna färg är ett exempel på hur ett enskilt visuellt element kan användas för att stärka varumärkets värde under årtionden.
Mer information:
Juuso Reinikainen, Chief Marketing Officer, Snellmans Köttförädling Ab, tel. 044 796 6430, juuso.reinikainen@snellman.fi
Vilma Wiitakorpi Björkman, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Snellmankoncernen, tel. 050 308 0879, vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fi