Hoppa till innehållet
Pelotta elämään!

Liv utan rädsla

Okategoriserat

Känslan av rädsla är gemensam för människor och djur. Oftast är det en fara utifrån som man känner, dess symptom är att man spänner sig, känner sig orolig, har farhågor och känner panik. Rädsla framkommer hos de flesta djur och reaktionerna för rädslan är liknande för alla, t.ex. att fly eller försvara sig. Psykologen Seligman fick i sina tester en mus att bli rädd för summerljud. Alltid då summern ringde, fick musen en elchock. Till slut hoppade musen på en bänk alltid när summern ringde, även om den inte fick en elchock. Då man hindrade musen från att hoppa på bänken, försvann rädslan. En del rädslor kan man på samma vis släcka hos människan.

Man reagerar på rädsla emotionellt och fysiskt. Då människan är rädd utsöndrar den stresshormoner, t.ex. adrenalin och kortisol. Eftersom människan är en psykisk-fysiologisk helhet är alla känslotillstånd direkt kopplade till vårt välmående. Slutresultatet kan vara en situation när man som vuxen varit riktigt rädd något att man undviker allt som möjligen kan orsaka rädsla och den obehagliga känslan som gör att man mår dåligt. Att vara rädd är smärtsamt och det orsakar ibland även aggressivt försvar. Men genom att sluta sig inom sig löser inte problemet.

Jag anser att nutidens västerländska människa har ganska lite verkliga saker att känna rädsla för. Därpå följer att människan är ovan och reagerar ganska dumt på sina rädslotillstånd. Som summer fungerar för somliga natriumglutamat eller aspartam, för andra kärnvapnen, eurokrisen eller en förändring. Tänk om jag inte kan, tänk om jag ser dum ut? Reaktionen för den som känner rädsla är den samma även utan elshocken. De senaste dagarna har jag träffat människor som är rädda för att stretcha eller att göra andningsövningar. Jag hoppas åtminstone att rädslan är din egen, då kan du göra något åt saken. Skaffa information om det som orsakar din rädsla, utsätt dej i måttliga mängder för din rädsla för att på så vis komma ifrån rädslan. Den energi som frigörs kan du då använda till något annat som t.ex. en uppfriskande länk. Nu behöver du ju inte ens vara rädd att halka!