
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan.
Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman valitsi vihreän aikoinaan edustamaan laatua ja luotettavuutta, mikä on ollut yrityksen johtoajatuksena aina perustamisesta lähtien. Vihreä väri oli lihatuotteissa ainutlaatuinen valinta, ja siitä on muodostunut vuosikymmenten mittaan vahva visuaalinen tunniste Snellmanille.

Väri on esiintynyt johdonmukaisesti kaikessa brändiviestinnässä, kuten pakkauksissa, mainonnassa ja verkkosivuilla 1990-luvun lopulta lähtien.
– Snellmanin vihreä on rakentunut tunnistettavaksi symboliksi, joka ohjaa ihmisiä kaupassa tuotteidemme äärelle ja viestii laatulupaustamme nopeasti – lähes ilman sanoja. Brändivärimme rekisteröinti tavaramerkiksi on osoitus pitkäjänteisestä työstä, jota olemme tehneet rakentamalla Snellmanista synonyymia laadulle, luotettavuudelle ja kotimaisuudelle, kertoo Snellman-konsernin toimitusjohtaja Markus Hellström.
Väritavaramerkkejä koskevat rekisteröinnit ovat harvinaisia Suomessa ja Euroopan Unionissa. Niitä koskevat hakemukset tutkitaan erityisen tarkasti ja värirekisteröinnin saaminen edellyttää laajaa näyttöä värin pitkäaikaisesta käytöstä ja vakiintuneesta asemasta.
Taloustutkimuksen marraskuussa 2024 tekemän tavaramerkkitutkimuksen perusteella kuluttajat yhdistävät tummanvihreän värin kiistattomasti juuri Snellmaniin ja sen tuotteisiin. Tutkimuksen mukaan 70 % kuluttajista yhdisti vihreän värin johonkin brändiin – ja näistä vastaajista 87 % mainitsi Snellmanin.

– Olemme investoineet merkittävästi Snellmanin tummanvihreän värin tunnettuuteen. Tämän tuloksena pelkkä väri riittää nykyään ohjaamaan ihmisiä Snellmanin tuotteiden äärelle. Mikäli joku muu käyttäisi samaa väriä samankaltaisissa tuotteissa, voisi tämä johtaa kuluttajaa harhaan ja heikentää Snellmanin pitkäjänteisesti rakentamaa erottuvuutta. Tavaramerkki suojaa nyt tätä keskeistä brändielementtiä, toteaa Snellmanin Lihanjalostus Oy:n markkinoinnista vastaava CMO Juuso Reinikainen.
Kantarin tekemän Lihatuotemerkit 2024 -tutkimuksen mukaan Snellman on Suomen suosituin liha-alan yritys: 25 % kuluttajista valitsee mieluiten Snellmanin tuotteita, ja 94 % tuntee brändin.
Snellmanin tunnusomaisen vihreän värin suojaaminen on esimerkki siitä, kuinka yksittäinen visuaalinen elementti voi rakentaa brändiarvoa vuosikymmenten ajan.
Lisätietoja:
Juuso Reinikainen, Chief Marketing Officer, Snellmanin Lihanjalostus Oy, puh. 044 796 6430, juuso.reinikainen@snellman.fi
Vilma Wiitakorpi Björkman, Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Snellman-konserni, puh. 050 308 0879, vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fi