Hoppa till innehållet
1980-luku - Vihdoinkin oma teurastamo! 3

1980-talet – Äntligen ett eget slakteri!

År 1985 köptes bröderna Fellmans slakteri, Jakobstads slakteri upp av Snellmans Kött & Korv. Köpet har visat sig vara en av de strategiskt viktigaste och lönsammaste satsningarna i företagets historia.

Internationellt pris för Steierrullen och Hofpasten på charkmässan i Wels, Österrike

1984: På den internationella charkmässan i Wels i Österrike belönades både Snellmans Steierrulle och Hof-pastej med guldmedalj år 1984.

 

 


 

Annika FinneKöttstyckarutbildning

På 1980-talet utbildades köttstyckare under ledning av Annika Finne. Snellman har varit pionjär inom livsmedelsutbildning på svenska i Finland.

 

 


 

Jakobstads slakteri köps upp – råvaruanskaffningen tryggad!

År 1985 köptes bröderna Fellmans slakteri, Jakobstads slakteri, upp av Snellmans Kött & Korv. Köpet har visat sig vara en av de strategiskt viktigaste och lönsammaste satsningarna i företagets historia.

1986: Kurt Snellman avgår som vd. Karl Snellman fortsätter som vd.

 


 

Snellman logoLogoförnyelse och brandmanagement systematiseras

Brandtänkande på Snellman inleddes förhållandevis tidigt. Den första logon skapades av Leo Irjala i Jakobstad. Logon förnyades i slutet av 1980-talet i samarbete med den finländska reklambyrån Oulun Taucher, den franska reklambyrån Beautiful & Landor Associates och Jukka Pellinen från Konstindustriella Högskolan.

 


 

Första infotidningen Kuttern utkommer

1986: Den interna infotidningen Kuttern utkommer för första gången. Den interna tidningen Kuttern utkom första gången 1986 och personalen fick vara med och skapa tidningen. Tidningen utkom 4 ggr per år som ett 4-sidigt ritat blad. Kuttern är ännu idag en omtyckt informationskanal som utkommer 2 ggr per år.

 

 

 

 


 

Produkter:

Leverkorv: Snellmans legendariska och framgångsrika Hof-leverpastej. Leverkorv och leverpastej var länge inkörsporten till handeln för Snellman. Hof-leverpastejen började tillverkas på 1980-talet och inspirationen till produkten kom från Holland. Produkten kom till när bröderna Snellman besökte en fabrik i Holland på 1980-talet där man tillverkade en leverkorv som man ville testa i den egna produktionen. Leverpastejen packades sedan i burk à 150 g, blev en pionjärprodukt och försäljningssuccé.