1980-luku – Vihdoinkin oma teurastamo!
04.04.2017
Snellmanin Liha ja Makkara osti vuonna 1985 Fellmanin veljeksien teurastamon nimeltä Pietarsaaren teurastamo. Hankinta on osoittautunut yhdeksi yrityksen historian strategisesti tärkeimmäksi ja tuottoisammaksi panostukseksi.
Kansainvälinen palkinto Steier-leikkeestä ja Hof-pasteijasta lihavalmistemessuilla Itävallassa
1984: Snellmanin Steier-leike sekä Hof-pasteija palkittiin kultamitalilla Itävallan Welsin kansainvälisillä lihavalmistemessuilla.
Teurastajakoulutus
Teurastajia koulutettiin Annika Finnen johdolla 1980-luvulla. Snellman on ollut ruotsinkielisen elintarvikealan koulutuksen edelläkävijä Suomessa.
Snellman ostaa Pietarsaaren teurastamon – raaka-aineen hankinta on turvattu!
Snellmanin Liha ja Makkara osti vuonna 1985 Fellmanin veljeksien teurastamon nimeltä Pietarsaaren teurastamo. Hankinta on osoittautunut yhdeksi yrityksen historian strategisesti tärkeimmäksi ja tuottoisammaksi panostukseksi.
1986: Kurt Snellman jättää toimitusjohtajan tehtävät. Karl Snellman jatkaa toimitusjohtajana.
Logon uusiminen ja brändinhallinta järjestelmälliseksi
Brändiajattelu aloitettiin Snellmanilla suhteellisen varhain. Ensimmäisen logon loi pietarsaarelainen Leo Irjala. Logo uusittiin 1980-luvun lopulla ja yhteistyössä olivat mukana suomalainen mainostoimisto Oulun Taucher, ranskalainen mainostoimisto Beautiful & Landor Associates sekä Jukka Pellinen Taideteollisesta korkeakoulusta.
Ensimmäinen infolehti Kutteri ilmestyy
1986: Sisäinen infolehti Kutteri ilmestyy ensimmäisen kerran. Sisäinen infolehti Kutteri ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1986 ja henkilökunta sai olla mukana luomassa lehteä. Lehti ilmestyi 4 kertaa vuodessa nelisivuisena piirrettynä lehtisenä. Kutteri on vielä nykyäänkin pidetty informaatiokanava joka ilmestyy kahdesti vuodessa.
Tuotteet:
Maksamakkara: Snellmanin legendaarinen ja menestyksekäs Hof-maksapasteija. Maksamakkara ja maksapasteija olivat pitkään Snellmanin myyntivaltteja kaupankäynnissä. Hof-maksapasteijaa alettiin valmistaa 1980-luvulla ja inspiraatio tuotteeseen saatiin Hollannista. Tuote syntyi Snellmanin veljeksien vieraillessa 1980-luvulla Hollannissa eräässä tehtaassa, jossa valmistettiin maksamakkaraa ja samanlaista tuotetta haluttiin testata myös omassa tuotannossa. Maksapasteija pakattiin 150 gramman purkkeihin ja siitä tuli edelläkävijä ja myyntimenestys.