”Det känns bra att vara en del av en cirkulär ekonomi där man gynnar lokala producenter” – Snellmans biogasstation står klar
Projektet har pågått en längre tid, men nu är det fem före färdigt. Testtankningarna är redan genomförda vid Granholmens tankstation för biogas och efter det slutliga myndighetsgodkännandet blir den inhemska råvaran tillgänglig för regionens gasbilister.
Markus Snellman är teknisk direktör på Snellmans köttförädling och är något av projektets fader. Redan i sju år har fabriken använt biogas för uppvärmning och produktion av processånga och nu är man redo att ta följande steg.
– Det är absolut ingen nackdel i dessa tider att vi förlitar oss på en energiform som är närproducerad, tvärtom, konstaterar Snellman.
André Alho från G&A Solutions har stått för installation och service av den nu färdigställda stationen vid Granholmen.
– Den nya tankstationen vid Snellmans är en CBG-tankstation (compressed biogas), vilket betyder att man tankar renad, komprimerad biogas som kommer från Jeppo Biogas, säger Alho.
Gasen kommer från Jeppo
Helt konkret kommer gasen till konsumenternas tankstation via ett nedgrävt polyetenrör från det befintliga biogaslagret och tryckreduceringsanläggningen inne på Snellmans industriområde. Sen år 2013 har Snellmans köttförädling drivits helt på biogas från Jeppo.
För att göra tankningen så smidig och snabb som möjligt för konsumenterna höjs sen trycket i tankstationens gaslager som består av 25st 150 liters stålflaskor. Testtankningarna har redan genomförts och allting har fungerat bra.
– Det gick faktiskt bättre än i Jeppo, där jag brukar tanka. Det fungerar nog precis på samma sätt som vid övriga tankstationer i landet, berättar gasbilsägaren Jan-Erik Enell från Purmo i Pedersöre.
PURMOBO GÅR I BRÄSCHEN
Jan-Erik Enell är en som ofta besökt Jeppo under det gångna året. Han arbetar i Jakobstad och kör årligen kring 30 000 – 35 000 kilometer. Under vårvintern 2019 gick han i bilbytestankar och läste i tidningen att något var på gång vid Granholmen.
– Jag började kolla upp utbudet och det visade sig att den mest sålda gasbilen i Finland var av samma märke som den bil jag körde med, så det gjorde inte saken värre. Jag pratade med Snellmans och räknade med en viss leveranstid och fick sen faktiskt bilen redan vid midsommar. Jag har kört en hel del på bensin, medger Enell.
I sitt rörliga jobb har han nyttjat tankstationer på övriga håll i Finland, men gläds naturligtvis åt att den station som i tiderna fick honom att välja en gasbil nu helt konkret snart börjar leverera.
– Det känns bra att vara en del i en cirkulär ekonomi och gynna lokala producenter med en koldioxidneutral energiform, det upplever jag som viktigt, avrundar Enell.
Betyder stor nyfikenhet flera bilar?
Snellmans köttförädling förser tankstationen med gas och för tillfället finns det tre containers för biogas på industrifastighetens gård. Trycket i dessa följs med kontinuerligt och bilar kör skytteltrafik mellan Jakobstad och Jeppo för att hålla produktionen igång.
– Vintertid när det är kallare förbrukar fabriken ungefär en container i dygnet och vi har alltså tre stycken. Det skall ganska mycket till innan det är just biltrafiken som är det som får oss att höja på kapaciteten, siar Markus Snellman.
Han är ändå tydlig med att projektet med biogas är ett av många, där smarta och miljövänliga energilösningar står i fokus. Poängen är också att vara något av en vägvisare: Att ge människor möjlighet till det bättre.
– Nästan varje vecka har vi fått förfrågningar kring hur landet ligger, av människor som är intresserade och håller på att byta bil. Om det dyker upp lika många nya gasbilar i trafik som vi fått förfrågningar av intresserade bilister, så kommer vi att se en rejäl ökning regionalt, tror Snellman.
Lastbilar på längre sikt
Tankstationen vid Granholmen levererades av det svenska bolaget Nordic Gas Solutions, som tillverkar modulerna i Baltikum.
För Snellmans del har investeringen i biogasstationen kostat mellan 300 000 och 400 000 euro, men i de kostnaderna ingår även byggande och planering med framtiden i åtanke. .
– Vi har dragit rör ända ut till vår separata buljongfabrik här på området och även byggt infrastruktur i anslutning till stationen för att kunna ta följande steg och gå över till flytande biogas (LBG), som på längre sikt skulle innebära att vi kan tanka lastbilarna också, säger Markus Snellman.