Siirry sisältöön
” Det känns bra att vara en del av en cirkulär ekonomi där man gynnar lokala producenter” – Snellmans biogasstation står klar

”Tuntuu hyvältä olla osana kiertotaloutta, joka suosii paikallisia tuottajia” – Snellmanin biokaasuasema on valmis

Projekti on ollut käynnissä jo pidemmän aikaa mutta nyt maaliviiva häämöttää. Kuusisaaren biokaasuasemalla on suoritettu jo runsaasti tankkaustestauksia. Viranomaisten lopullisen hyväksynnän jälkeen tätä kotimaista, uusiutuvaa polttoainetta on saatavilla alueen kaasuautoilijoille.

Markus Snellman toimii Snellmanin lihajalostuksen teknisenä päällikkönä, ja häntä voikin luonnehtia projektin isäksi. Jo seitsemän vuoden ajan Snellmanin Lihanjalostus on käyttänyt biokaasua lämmityksessä ja prosessihöyryn tuotannossa ja nyt on siis tullut aika ottaa seuraava askel.

– Näinä aikoina ei ole millään tavalla haitaksi nojata paikallisesti tuotettuun energiamuotoon, päin vastoin, sanoo Snellman.

Markus Snellman toimii Snellmanin lihajalostuksen teknisenä päällikkönä,

André Alhon yritys G&A Solutions on vastannut biokaasuaseman asennuksesta ja huollosta

– Kuusisaaren uusi tankkauspiste on CBG-tankkausasema, (compressed biogas), kyseinen puhdas biokaasutuote tulee Pietarsaareen Jeppo Biogasilta, kertoo Alho.

KAASU TULEE JEPUALTA

Käytännössä kaasu kulkeutuu kuluttajien ulottuville maan alle kaivettua polyeteeniputkea pitkin, joka on kytketty Snellmanin teollisuusalueella sijaitsevaan biokaasuvarastoon. Vuodesta 2013 saakka Snellmanin lihajalostuksen tehdas on toiminut biokaasulla.

Itse tankkaus sujuu nopeasti ja mutkattomasti kun kaasu paineistetaan tankkausaseman varastossa, joka koostuu 25 kappaleesta 150 litran teräspulloista. Tankkausasemaa on jo testattu useaan otteeseen, ilman minkäänlaisia ongelmia.

– Paremmin tämä meni mitä Jepualla, missä yleensä kaasuni tankkaan. Noin käytännössä tämä on juuri niin helppoa, kuin maamme muillakin asemilla, kertoo kaasuautoilija Jan-Erik Enell Pedersören Purmon kylästä.


Kaasuautoilija Jan-Erik Enell Pedersörestä iloitsee mahdollisuudesta tankata Pietarsaaressa.

Purmolainen edelläkävijä

Jan-Erik Enell on vieraillut Jepualla useaan otteeseen viimeisen vuoden aikana. Hän käy töissä Pietarsaaressa ja ajaa vuoden aikana noin 30 000 – 35 000 kilometriä. Kevättalvella 2019 hänen kohdalleen oli tulossa auton vaihto, ja silloin hän törmäsi lehdessä uutiseen Kuusisaaren kehitteillä olevasta asemasta.

– Aloin selvittää markkinoita ja osoittautui, että maamme myydyin kaasuauto oli saman merkkinen, kun oma vanha autoni. Se totta kai vaikutti kokonaisuuteen. Keskustelin Snellmanin väen kanssa ja olin varautunut pidempään toimitusaikaan, kun tilasin autoni. Se tulikin sitten jo juhannukseksi, joten jonkun verran olen ajanut myös perinteisen polttoaineen varassa, Enell myöntää.

Enellin työ sisältää suhteellisen paljon kotimaan matkustusta ja työmatkoilla hän on hyödyntänyt maamme koko ajan laajenevaa asemaverkostoa. Hän on luonnollisesti iloinen ja odottavainen kun asema, joka sai hänet valitsemaan kaasuauton vihdoinkin alkaa toimittamaan kaasua.

– Tuntuu hyvältä olla osana kiertotaloutta, joka suosii paikallisia tuottajia. Kyseessä on kuitenkin kokonaan hiilidioksidineutraali energianlähde, ja sen koen erittäin tärkeäksi, Enell päättää.

TUOKO SUURI KIINNOSTUS LISÄÄ KAASUAUTOJA KADUILLE?

Kaasu tankkauspisteelle tulee suoraan Snellmanin lihajalostuksen varastolta, ja tällä hetkellä kapasiteettia on kolmen kontin verran. Konttien painetta seurataan Jepualta etänä ja tasaisin välein rekat liikennöivät, tuoden uutta kaasua tuotannon ylläpitämiseen.

– Talvisin, kylmään aikaan, tehdas käyttää kontin verran kaasua vuorokaudessa, ja niitä on kolme kappaletta. Yksityisautoiluun on kyllä tultava reilu piikki, jos juuri tankkausasema pakottaisi meidät lisäämään kapasiteettia, Markus Snellman summaa.

Hän painottaa myös, että nyt meneillään oleva projekti on vain yksi osa niitä älykkäitä ja ympäristöystävällisiä energiaratkaisuja joihin Snellmanilla pyritään. Ajatuksena on olla tiennäyttäjänä muille antamalla ihmisille mahdollisuus parempaan.

– Menneen vuoden aikana olen melkein viikoittain saaneet kyselyitä tankkausasemaan liittyen ihmisiltä, jotka miettivät auton vaihtoa. Jos tämä uteliaiden kyselijöiden määrä näkyy myös toteutuneina autokauppoina, näemme varmaan reippaan alueellisen kasvun tällä saralla, Snellman arvelee.

Biokaasutankkausaseman sijainti Kuusisaaressa.
Kartalta näet aseman sijainnin.

REKKOJEN TANKKAUS PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ

Kohta käyttöönotettavan tankkausaseman toimittaa ruotsalainen Nordic Gas Solutions ­-niminen yritys, jonka moduulit kootaan Baltiassa.

Tähän mennessä investointi biokaasun tankkausasemaan on maksanut Snellmanille noin 300 000 – 400 000 euroa, mutta kustannuksia on nostanut rakentaminen tulevaisuutta silmällä pitäen.

– Tällä hetkellä maanalaiset putkemme ulottuvat aina omalle liemitehtaallemme saakka ja aseman yhteyteen on jo rakennettu infraa tulevaisuutta huomioon ottaen. Seuraava askel tulee olemaan siirtyminen nestemäiseen biokaasuun (LBG), joka pitkällä aikavälillä voisi tarkoittaa, että palvelisimme myös raskasta liikennettä täällä Kuusisaaressa, Snellman päättää.