Färre tillsatsämnen tilltalar finländarna: ”Det underlättar verksamheten på Snellman när vi har starka principer att luta oss mot”
Snellmans har varit en förändringskraft inom livsmedelsbranschen redan i flera år. Man har lyckats skapa sig en stark, egen profil genom att minska på tillsatser, öka på kötthalten och fokusera på framhävandet av naturligt goda smaker. Konsumentundersökningarna visar också att färre tillsatsämnen är något som finländarna lärt sig att uppskatta.
– Ett tillsatsämne får aldrig blir ett självändamål. Behöver vi inte använda en tillsats så gör vi det inte, så länge produkten eller en produkts egenskaper inte förutsätter det låter vi bli. Det måste alltid finnas en avsikt som kan ha att göra med form, färg eller smak, förklarar produktkategorichef Johanna Salo.
I praktiken är livsmedelstillsatser ämnen som avsiktligt tillförs livsmedel för ett tekniskt ändamål, såsom för att säkerställa livsmedlens hållbarhet.
Tillsatsämnen är, som namnet säger, något som kommit till genom produktutveckling. Bland annat via kryddleverantörerna började livsmedelstillsatser dyka upp i innehållsförteckningarna.
Ibland har det nog hänt sig att ett medel mer eller mindre halkat med, och sen bara blivit där som en del av industrins standarder. Åtminstone ända tills någon på allvar började ifrågasätta deras närvaro, berättar produktutvecklaren Kim Finne.
Det började med natriumglutamat
Finne har tillsammans med Tore Snellman och Johanna Salo varit verksam i kärnan av Snellmans produktutveckling under flera decennier. Som något av en vattendelare och samtidigt ett startskott för den nu rådande situationen nämner Salo fallet med natriumglutamaten, ett tillsatsämne som Snellmans tidigt valde att plocka bort från sin korv.
Året var då 2009.
– Inte var tillsatsämnen någon stor fråga i Finland när det begav sig. Absolut inte. I vårt fall handlade det om en rejäl förändring i vårt produktionssätt. Bara en sak som att öka på kötthalten med 10 procent i vissa produkter innebär en stor förändring, då det dessutom förde med sig förändringar i totalt över 170 etiketter. Vi jobbade med processerna i ett par år, minns hon.
För Kim Finne lever minnet av en hektisk tid av förändring kvar, men han lyfter också fram en viktig detalj som gjorde övergången smidigare för Snellmans.
– Det var betydligt lättare att gå in för den här förändringen eftersom vi redan i utgångsläget hade höga kötthalter i våra produkter. Det sänkte tröskeln för att köra igång, med ett annorlunda produktsortiment tror jag inte att det nödvändigtvis hade gått att genomföra.
Korv eller inte korv?
Man kan nästan konstatera att företagets korvproduktion i slutet av 00-talet stod vid ett vägskäl. Under några månader var hela produktionen i vågskålen.
– Nog kan man säkert säga det idag, att vi faktiskt fick ta oss en funderare kring om vi alls skall tillverka korv. Vi hade ett litet team som jobbade med små volymer. Det var helt skilda världar jämfört med situationen idag. Traditionell matkorv var något av en marginalprodukt hos oss, minns Finne.
Tore Snellman håller med. Efter att man tagit bort all natriumglutamat från korven hamnade den tillsatta fosfaten i skottgluggen.
– Vi hade aldrig klarat av dessa förändringar utan vår fantastiska personal. Övergången till varmskuret nötkött var ett stort steg, vi ändrade våra processer ordentligt och höjde på tempot. Nu har vi en kontrollerad process där vi kan göra dessa produkter både naturligt och med hög livsmedelssäkerhet, utan kompromisser då det gäller naturlighet och smaken av riktigt kött. Samma gäller till exempel hela All Natural-serien, belyser Tore Snellman.
De modiga strategiska besluten och övertygelsen om att det egna sättet att göra korv på är bäst bar också frukt i rena försäljningssiffror. På knappt fyra år (2009-2013) tiodubblade Herr Snellman försäljningen av matkorv.
I dagsläget ligger säljer Snellmans på årsbasis närmare fem miljoner kilo.
”Starka principer underlättar arbetet”
När Snellmans nu står inför sitt åttonde årtionde finns matkorv fortfarande med i sortimentet, som en viktig del av Jakobstadsföretagets verksamhet.
På nyhetsfronten hägrar nya smakupplevelser i All Natural-serien samt skräddarsydda barnvänliga knackkorsvalternativ.
Ledstjärnan är ändå alltid den samma, med rötter i början av 1950-talet i det tänk som redan präglade bröderna Snellman i Skata.
– Vi gör som om vi gjorde åt oss själva, sammanfattar Tore Snellman.
– Det är sist och slutligen enklare att hålla på med vår verksamhet, när vi har tydliga principer att luta oss tillbaka mot. Då kan vi koncentrera oss på det väsentliga, säger han.
Johanna Salo är inne på samma linje. Snellman kan erbjuda köttprodukter av hög kvalitet med mindre tillsatsämnen åt de allt mer pålästa och medvetna konsumenterna.
När finländarna 2019 fick svara på frågan om vilken aspekt på ansvarsfullhet man mest förknippar med Snellman, var ett av de främsta faktiskt ”mindre tillsatser”.
– Äkta kryddor smakar helt enkelt mer… Äkta, skrattar hon!
Tillsatsämnen och minskningen av dessa är temat för en av Snellmans reklamfilmer under vårvintern 2021 (produktion: GrilliFilms)