Molemminpuolinen luottamus on tuottajayhteistyön perusta
Suomalainen ruoka ei ole itsestäänselvyys. Sitä varten tarvitaan sitoutuneita tuottajia – yrittäjiä, jotka viljelevät pellot, kasvattavat eläimet ja korjaavat sadot. Heidän panoksensa on avainasemassa koko Herra Snellmanin tarinassa.
Snellmanin yritys perustettiin 1950-luvun alussa, ja matkan varrelle on vuosien saatossa mahtunut monta mutkaa ja tasaiseen tahtiin ala- ja ylämäkiä.
Koko tämän matkan olemme kulkeneet rinta rinnan suomalaisen tuottajan kanssa.
Meidän perhetiloillamme vaalitaan tärkeitä perinteitä, sillä monet viljelijät ovat osa sitä sukupolvien ketjua, joka on kenties viljellyt samaa maata kymmeniä tai jopa satoja vuosia.
Suomalaisen ruoan matka kulkee aina tiloilta meille, ja meiltä eteenpäin suomalaisiin ruokapöytiin. Snellmanin yhteistyökumppaneina alkutuotannossa on tänä päivänä noin 1450 perhemaatilaa.
– Yhdessä näiden perheyritysten kanssa pyrimme tekemään töitä suomalaisen lihan ja jalosteiden tuotannon, laadun ja arvostuksen edistämiseksi. Tilat ovat elintärkeä linkki tässä laatuketjussa, sillä ilman heitä ei olisi Herra Snellmania, toteaa Snellmanin lihanjalostuksen toimitusjohtaja Roland Snellman.
Meille on tärkeää, että perhetiloillamme eläimiä kasvattavat tyytyväiset ja innokkaasti toimintaansa kehittävät tuottajat. Kunnioitamme alkutuottajia omina yrittäjinään, yhteistyökumppaneina ja ihmisinä.
Yhteistyö Snellmanin ja tuottajan välillä perustuu aina molemminpuoliseen luottamukseen, ja tapahtuu avoimessa, jatkuvasti kehittyvässä ja läpinäkyvässä ketjussa, jossa ensiluokkainen laatu ja turvallisuus ovat keskeisiä tekijöitä jokaisessa vaiheessa.
Viimeisten vuosien aikana yhteistyö tuottajien ja lihatalon välillä on ottanut myös uusia askelia median kehityksen myötä.
Osana Snellmanin arvoketjua tuottajia on esiintynyt esimerkiksi Hesarin etusivulla ja lukuisissa TV-mainoksissa sekä suomen että ruotsin kielellä. Myös sosiaalisessa mediassa tuottajien läsnäolo on ollut hyvässä nosteessa.
– Olemme tuottajalähettiläs-ohjelman kautta halunneet antaa tuottajille jalustan, jolla he voivat avoimesti kertoa ammattinsa arjesta ja siitä miten haastavaa ja palkitsevaa se voi samalla olla. Suomalaiselle kuluttajalle pyritään raottamaan verhoa maaseudulle, johon monen luonnollinen side on voinut vuosien saatossa kadota, toteaa markkinointi- ja viestintäjohtaja Tommi Fors.
Tavoittelemme yhdessä tuottajiemme kanssa kestävää lihaketjua, jossa eläinten hyvinvointi ja tuotteen laatu ovat aina ensisijalla. Tämä vaatii hyvän ja toimivan kokonaisuuden, jossa kannamme yhteisesti vastuun sekä nykyhetkestä että tulevasta.
Hyvinvoivat tuottajat luovat edellytykset kaikille onnistua.