Kompromisslös produktutveckling och en vision om de bästa smakupplevelserna ligger bakom malet nötkött och ärtfärs
Vissa nyhetsprodukter kan uppstå av en slump. De flesta är ändå resultatet av ett långsiktigt arbete och förverkligandet av vår vision. Det var på det senare sättet som Herr Snellmans nya produkt, malet nötkött och ärtfärs, föddes.
Snellman-koncernens produktutveckling utgår alltid från den bästa smakupplevelsen, i linje med vår vision. Som en del av vår konsumentcentrerade verksamhetsmodell granskar produktutvecklingen konsumenternas förändrade behov och önskemål över tid. Nya lösningar testas och justeras, och helt nya alternativ introduceras – så länge smaken håller.
Det var så Snellmans nya hybridprodukt föddes. Vi utvecklade ett helt nytt koncept, och vi var det första företaget som lanserade det på konsumentmarknaden i Finland.

– Vi hade forskat kring hybridprodukter i flera år och samlat på oss mycket kunskap. Vi upptäckte att många konsumenter ville ha alternativ för att kunna öka andelen växtprotein i sin kost utan att behöva avstå från kött. För att tillmötesgå dessa förväntningar utvecklade vi malet nötkött och ärtfärs. Vi är vana vid att vara och vill också vara föregångare och det är även något som förväntas av oss, säger Kai Meyer, Snellman-koncernens produktutvecklingsdirektör.
De nya produkterna är resultatet av produktutvecklingens kompromisslösa arbete. I bakgrunden finns många människor, varav vissa är experter som har arbetat i branschen i årtionden medan andra kan vara nyare gemet. Kai Meyer och produktgruppchef Kristiina Niemi är experter inom matbranschen, med flera års erfarenhet.
De var båda involverade i utvecklingen av malet nötkött och ärtfärs. Som relativt ny på Snellman anslöt Kristiina sig till projektet i ett senare skede och bidrog med sin expertis i den avslutande fasen, inför lanseringen.

– Vi testade flera olika proteiner under processens gång. Vi ville inte kompromissa med smaken. Till slut hittade vi rätt kombination, och den positiva feedbacken från våra konsumenttester bekräftade detta tydligt, säger Kristiina Niemi.
Innovationsprogrammet skapar kontinuitet och säkerställer resurser
Ett gemensamt innovationsprogram för hela Snellman-koncernen 2024 ligger i grunden för produktutvecklingens arbete. Det förbättrar fördelningen av resurserna i linje med koncernens tillväxtmål och uppdateras årligen. Programmet tar fram och implementerar nya koncept genom nära samarbete.
– Programmet har givit upphov till en uppsjö av nya koncept, men samtidigt vill vi se till att processen inte blir för betungande, säger Kai Meyer, som leder innovationsprogrammet.

Programmet sträcker sig över affärsenhetsgränserna på ett fördomsfritt sätt. Det har fört samman fler människor och idéer, och möjliggör helt nya koncept för att tjäna konsumenter ännu bättre i deras olika och föränderliga matstunder.
– Vi arbetar tillsammans med en större grupp inom ramen för innovationsprogrammet. Samtidigt som vi blickar framåt på två- eller treårs sikt vill vi bevara flexibiliteten och kunna lansera produkter snabbt, så länge smaken och kvaliteten på produkten är den rätta. Precis som vi gjorde med malet nötkött och ärtfärs, säger Kristiina Niemi.
Innovationsprogrammet har inneburit en rejäl injektion av idéer och aktivitet för Snellman-koncernens produktutveckling, vars resultat kommer konsumenter och kunder till del. Men det har inte förändrat de grundläggande principerna. Vi kompromissar inte med smak eller kvalitet.