Iso rakennusprojekti käynnistyy Kuusisaaressa: ”On tullut uuden pakkasvaraston vuoro”
Periaatteellisella tasolla pakkasen käyttöä Snellmanin Lihajalostuksessa yritetään välttää, mutta pakkasvarastosta on tullut arvokas vaihe tavaravirtojen hallinnassa. Erityisesti vuosina, joina volyymit kasvavat ja hankinnat hipovat ennätyslukemia. Laajentamalla omaa pakastuskapasiteettia Kuusisaaressa Snellman ottaa tärkeitä askelia turvallisempaan, tehokkaampaan ja vastuullisempaan suuntaan.
Vuoden 2020 toisella puoliskolla suurehko rakennusprojekti vaikuttaa laajasti Snellmanin lihajalostuksen toimintaan Kuusisaaressa Pietarsaaren ulkopuolella.
Uuden pakkasvaraston rakennustyöt käynnistyvät Kuusisaaressa, ja 4500 paikkainen varasto otetaan käyttöön vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana.
– Tällä hetkellä yhteenlaskettu kapasiteettimme on noin 6000 paikkaa, mutta nämä jakautuvat maantieteellisesti laajalle alueelle. Varastoitamme ovat tällä hetkellä oma pakastin, S-Frost, Jeppis Freeze, Östmans (Kokkola) sekä Jääsaukko (Lempäälä ja Seinäjoki), kertoo Erik Björkskog, joka toimii pakkasvaraston työnjohtajana Lihajalostuksessa.
Omat kamat kotiin
Uusi investointi Kuusisaaressa säästää arviolta noin 700 000 euroa vuositasolla. Tämä säästö koostuu suurimmilta osin vuokrista ja logistiikasta.
– Meidän pakkasprosessit toimivat tällä hetkellä hyvin. Ne ovat niin sanotusti hallinnassa. Pitkässä juoksussa on kuitenkin todettava, että pakastetavaran kuljettaminen edestakaisin ympäri Suomea ei ole kestävä ratkaisu. Tällä hetkellä omassa pakkasvarastossamme Kuusisaaressa säilytetään vain vientitavaraa. Kaikki muu pakkastavara on levällään, paljastaa Björkskog.
Uusi pakkasvarasto mahdollistaa toisin sanoen omien raaka-aineidemme laajan kotiuttamisen. Koko Kuusisaaren pakkasvarasto kasvaa tämän päivän 1200 paikasta 4500 paikaan.
– Arviomme mukaan rakennustyöt saadaan päätökseen vuoden 2020 aikana ja alkuvuonna toteutetaan kaikki sisustusratkaisut itse varastossa. Aikataulun suhteen olemme luottavaisia ja arviomme on, että kevättalvella 2021 uusi pakkasvarasto on jo käytössä, toteaa Björkskog.
Uusi rakennus nousee meetvurstitehtaan kylkeen, ja laajennus johtaa myös siihen, että kumpareella sijaitseva pysäköintialue poistuu lopullisesti käytöstä.
Rakennustöiden jatkuessa teurasautot siirtyvät käyttämään vaihtoehtoista kiertoreittiä, ja rakennuksen valmistuttua teurasautot ajavat laajennuksen alitse suoraan teurastamolle.
– Maaston luonnollinen kaltevuus on meille iso etu. Korkeusero Kolpintien puoleisen pääsisäänkäynnin ja tehtaan takaosan välillä on merkittävä. Ratkaisu, joka vie teurasautot uuden lisärakennuksen alitse on täysin looginen, Björkskog täsmentää.
Uudessa pakkasvarastossa hyödynnetään mobiileja kuormalavahyllyjä, ratkaisua, jossa ainoastaan sillä hetkellä työn alla oleva osa hyllystöä on auki. Joustolla pystytään myös käyttämään lattiapinta-alaa tehokkaammin hyödyksi.
Suunnitelmissa on myös automaattinen trukkijärjestelmä pakkastavaroiden varastoinnille.
”Edessä on ennätysvuosi”
Investointipäätöksen takana on monia syitä. Sisäinen logistiikka paranee sekä pakkastavaroiden, raaka-aineiden että teollisuustuotteiden osalta huomattavasti. Samalla pakkasprosessien osalta saadaan aikaiseksi huomattava työturvallisuusparannus.
Aikaisemminkin vireillä olleen pakkasvaraston toteutuminen juuri nyt on osaltaan myös iso strateginen investointi. Vaikka pakastamista monesti pyritään välttämään, on toimiva pakkasprosessi elintärkeä osa tulevan ja lähtevän tavaran toimivaa hallinnointia.
Pakkasvarasto ja sen järkevä hyödyntäminen on tärkeä osa koko tehtaan toimintaa ja työtapaa, täsmentää Lihajalostuksen toimitusjohtaja Roland Snellman.
– Pakkasta tarvitaan tasoittamaan vaihteluja esimerkiksi kausien ja kampanjoiden välillä. Meillä on edessä hankinnan kannalta ennätysvuosi ja tulemme käsittelemään vuositasolla historiallisen suuria volyymejä. Joitain vuosia sitten panostimme spiraalipakastimeen, ja tämä projekti voidaan nähdä sen investoinnin luonnollisena jatkumona.
– Nyt on kerta kaikkiaan tullut kauan suunnitelmissa olleen pakkasvaraston vuoro, Roland Snellman päättää.
Uusi pakkanen ja uutta tuotantoalaa hintaan 4 miljoona euroa
Uuden rakennuksen toteutuminen vapauttaa myös lähemmäs 600 neliötä tehtaan sisällä muuhun käyttöön.
– Tämä on sellaista keskeistä tehdasalaa, jolle löytyy varmasti tuotannollisia tarpeita, toteaa tuotantopäällikkö Ronnie Granlund.
– Pakkasen rakentaminen on meille iso projekti. Investointina se maksaa meille noin 4 miljoonaa euroa, hän päättää.