Pitkäjänteistä yhteistyötä rakentamassa – Snellman ei lähde mukaan kilpailuun maitotiloista muiden nautatilojen kustannuksella
Snellmanin lihajalostus on viime aikoina saanut paljon kyselyitä naudan hintaan liittyen. Taustalla on maailmanlaajuisen pandemian aiheuttamat muutokset suomalaisten kulutustottumuksissa. Ulkopuolisesta paineesta huolimatta Snellman haluaa kehittää nautaketjuaan pitkäjänteisesti ja kestävällä tavalla tuottajiensa kanssa, mikä käytännössä tarkoittaa että esimerkiksi nuoren naudan hintaa ei tässä vaiheessa tehdä muutoksia.
Suomi kuten koko maailma elää tällä hetkellä poikkeustilanteessa.
Oman elintarviketuotannon merkitys on ratkaisevaa meneillään olevasta kriisistä selviytymisessä. Suomalaiset kotieläintilat kuten myös Snellmanin tuottajat kantavat yhteiskuntavastuuta tässä tilanteessa esimerkillisellä tavalla.
Poikkeustilanne on johtanut tiettyjen lihatuotteiden kysynnän tilapäiseen kasvuun ja tilaukset ovat ylittäneet tämän hetkisen toimituskyvyn. Toisaalta mm. lihan arvo-osien kysyntä ja hinta ovat laskeneet ravintoloiden sulkeuduttua ja tilanne on tältä osin hankaloitumassa.
Positiivista on kuitenkin suomalaisen elintarviketuotannon ja ruoan arvostuksen nousu.
Snellman ei lähde mukaan kilpailuun maitotiloista muiden nautatilojen kustannuksella
Haluamme kehittää Snellmanilaista nautaketjua pitkäjänteisesti ja kestävällä tavalla yhdessä kaikkien tuottajiemme kanssa.
– Me Snellmanilla emme koe tässä tilanteessa oikeudenmukaiseksi mm. laskea nuoren naudan hintaa, vaikka se lyhyellä aikavälillä vaikuttaisi helpoimmalta ratkaisulta rahoittaa kilpailu maitotiloista ja sitä kautta välitysvasikoista, sanoo naudan kenttäpäällikkö Vesa Hihnala (viitaten tekstiin Maaseudun Tulevaisuus-lehdessä 27.3.2020).
Uudistetut maito- ja erikoistuneiden naudantuotantotilojen kehittämisohjelmat astuvat voimaan 1.9.2020 alkaen. Tuolloin tarkastelemme muutoinkin naudanhinnoittelun kokonaisuutta.
Tavoitteemme on edelleen olla liha-alan paras yhteistyökumppani tuottajillemme tuotantosuunnasta riippumatta.