Hjärtmärket hjälper den medvetne konsumenten vid butikshyllan
En modern shoppingresa består av massvis med val. Vid matuppköpet påverkar faktorer som pris, kvalitet, ursprung, tidigare erfarenheter och näringsvärde ditt beslut. Genom att välja en med Hjärtmärket utrustad Snellman-produkt kan du aktivt påverka mängden fett och salt i din kost.
Hjärtmärkets bakgrundsorganisationer är Finlands Hjärtförbund rf. och Diabetesförbundet i Finland rf. och märket har funnits sen år 2000.
Hjärtmärket är en bekant syn för finländarna både på livsmedelsförpackningar och i restaurangen. Märket på förpackningen berättar med ett ögonkast att produkten är ett näringsmässigt bättre val, med tanke på den egna hälsan.
Suvi-juulia Myllymäki arbetar som näringsexpert på Snellman. Hon är entusiastisk över det ökande antalet hjärtmärken på det egna företagets produkter, men även utvecklingen på marknaden i allmänhet.
– Vill man vara noga med sitt eget intag av fett och salt kan det ofta vara svårt att under en stressig shoppingrunda avgöra om en produkt innehåller mycket salt och fett. Hjärtmärket på förpackningen gör det enkelt och är samtidigt pålitligt. I sin produktgrupp är det hjärtmärkta köttet eller köttprodukten ett bättre val, förklarar hon.
Kriterier styr användningen
Hjärtmärket är ett registrerat näringspåstående, och i Finland fungerar det som den enda symbolen för produkters näringsmässiga kvalitet.
Hjärtmärket trycks ingalunda på förpackningarna på måfå. Livsmedelstillverkarna ansöker om rätten att få använda märket av en opartisk specialistgrupp och livsmedel som beviljas Hjärtmärket måste uppfylla strikta kriterier specifika för produktgruppen.
Företagen som ansöker om Hjärtmärket gör det helt frivilligt. Tidigare fanns märket främst på Snellmans pålägg, men i början av 2022 har också en märkbar andel av färskt kött utrustats med märkningen.
”Helheten avgör för individen”
Dagens konsumenter är mer upplysta än någonsin och tillgången till information är nästan oändlig. Suvi-juulia Myllymäki upplever ändå att Hjärtmärket fyller en viktig funktion på förpackningen, som en del av en större helhet.
– Det finns utrymme för alla typer av livsmedel och det är svårt att klassa något som direkt hälsosamt eller hälsosamt. Kosten består alltid av en helhet, det avgör för individen. Men vill man göra bättre val med tanke på sitt hjärta, är märket ett enkelt hjälpmedel, påpekar Myllymäki.
– Kött och köttprodukter är en bra källa för protein, men kan även innehålla stora mängder fett och salter. I de hjärtmärkta produkterna finns det måttligt av bägge, avrundar hon.
På webbplatsen Sydänmerkki.fi finns mer information om märket och vilka produkter som har rätten att bära märkningen.
Snellman-produkter med hjärtmärke (24 st), läget 1.2.2022
Pålägg:
- Kalkonfilé 300 g
- Riktigt mör panerad kalkon 150 g
- Inhemsk palvad kalkon 350 g
- Tunntunn Kalkonfilé 150 g
- Tunntunn kokt skinka 270 g
- Tunntunn lättrökt skinka 150 g
- Tunntunn skinka 180 g
- Tunntunn skinka med pepparsmak 150 g
- Tunntunn nötstek 150 g
- Tunntunn nötstek med pepparsmak 130 g
Malet kött:
Kött, strimlor och biffar
- Snabba stekstrimlor av nöt 250 g
- Snabba filéstrimlor av lantgris 300 g
- Skinkstrimlor av lantgris 300 g
- Nötstek, strimlad 400 g
- Nötstek, tärnad 400 g
- Innerfilé av lantgris ca. 600 g
- Ytterfilé extra av lantgris 850 g
- Ossobuco 500 g
- Filébiff av lantgris, 5 st, 550 g
- Lövbiff av lantgris ytterfilé, 2 st
- Lövbiff av nötytterfilé, 2 st
- Mörad biff av nötytterfilé, 2 st