Siirry sisältöön

Snellmanin varhaisen tuen malli on perheyrityksen henkilöstön hyvinvoinnin kulmakivi 

Kun tulet Snellmanille töihin, liityt osaksi suurta perhettä. Ja perheeseen kuuluu se, että toisesta välitetään ja pidetään huolta. Varhaisen tuen malli on vuosien saatossa luotu tuomaan henkilökunnalle perusturvaa työelämään.  

Snellmanin perheyritys sai alkunsa vuonna 1951 sodanjälkeisessä Suomessa, jossa pulaa oli miltei kaikesta ja läheisistä huolehtiminen oli haasteellista. Perustajien, Snellmanin veljesten, arvot ja tapa kohdella ihmisiä ovat luoneet perustan sille tavalle, jolla yrityksessä toimitaan. 

– Vuosien saatossa olemme siirtyneet reaktiivisesta työtavasta tähän tällä hetkellä valloillaan olevaan ennaltaehkäisevään malliin, toteaa Snellman-konsernin HR-johtaja Lena Holmberg

Yrityksessä on käytössä malli, jossa keskiössä on yksilö. Tukea on saatavilla elämän eri osa-alueilla. Kun työelämä, perhe-elämä, talous ja oma terveys ja vapaa-aika ovat tasapainossa voi ihminen hyvin. 

Osa Snellmanin henkiöstöstä osallistui kesällä 2023 yhteistyökumppanin grillikoulu-tapahtumaan.

Tähän malliin liittyy vahvasti myös henkilökunnan fyysinen kuntoutus ja työntekijöiden rasitusvammojen ennaltaehkäisevän työn koordinointi yhdessä työterveyden ammattilaisten, HR-osaston ja yrityksen personal trainerin kanssa.  

Ratkaisuja haetaan yhdessä

Kennet Pettersson toimii Snellmanin lihanjalostuksessa sisäisenä valmentajana. Työssään hän koordinoi varhaisen tuen ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, ja silloin ennakointi ja oikea-aikainen reagoiminen nousevat keskiöön. 

Snellmanilla henkiöstön hyviinvointii kiinnetään huomiota ennaltaehkäisevän mallin avulla.

– Tiedämme hyvin, että joskus me kaikki kohtaamme haasteita. Silloin meidän on yrityksenä pystyttävä varmistamaan, että voimme aina löytää henkilön, joka voi olla avuksi kyseiselle työntekijälle, Pettersson kertoo. 

Ajoissa ja nopeasti toteutettu apu on avain siihen, että työntekijät voivat yrityksessä hyvin. 

– Mikään ongelma ei ole liian suuri tai liian pieni, ettemmekö yhdessä pystyisi löytämään siihen ratkaisua ja tietä eteenpäin, hän korostaa. 

Snellmanin koulutus- ja kokustila Annassa on usein kuhinaa.

Kokonaisuuden kulmakivenä on toimiva työterveyshuolto. Yhteistyökumppani Botnia Työterveyden osaava henkilökunta on monesti ensimmäinen taho, johon työntekijä ottaa yhteyttä. 

– Me autamme, tuemme ja annamme suosituksia terveyteen liittyvissä asioissa. On sitten kyseessä sairastuminen, kuntouttaminen, rokotukset tai erikoissairaanhoidon tarpeet, johtava hoitaja Anna Nygård vakuuttaa. 

Apua myös taloudellisesti haastavassa tilanteessa 

Snellmanin Lihanjalostuksella on myös laajaa yhteistyötä erilaisten tukihenkilöiden kanssa. He ovat valmiina ratkomaan erilaisia haastavia tilanteita, joita työuran aikana usein ilmenee. 

Fyysisten ja henkisten haasteiden lisäksi myös talousasiat voivat nyky-yhteiskunnassamme olla monimutkaisia ratkaista. Ihmisen kokonaisvaltainen kohtaaminen on avain Snellmanin Lihanjalostuksen varhaisen tuen mallin toimivuudelle. 

Snellmanin eläkeläiskahvit ovat erinomainen tapa yhtiölle pitää yhteyttä vanhoihin ammattilaisiin.

– Haluamme antaa meidän työntekijöillemme mahdollisuuden parempaan työpaikkaan. Työpaikkaan, jossa kaikki voivat viihtyä, jossa voimme onnistua yhdessä, ja jossa jokainen kokee tekevänsä merkityksellistä työtä ja olevansa tarpeellinen, Lena Holmberg päättää.