Miten uusi tuote syntyy?
Idea uuteen tuotteeseen voi syntyä monella eri tapaa. Idea voi saada lähtönsä omalta henkilökunnalta, tuotekehityksestä, kuluttajalta tai raaka-aineista.
– Kun saamme uuden tuoteidean selvitämme ensin onko meillä tuotteeseen oikeat ja laadukkaat raaka-aineet, onko tuote toteutettavissa olemassa olevilla prosesseilla ja tarvitaanko idean toteuttamiseen tehdä investointeja, selittää Kai Meyer tuotekehityksestä.
Kaikki alkaa prototyypistä
Tämän jälkeen tuotekehityksessä valmistetaan tuotteesta prototyyppi eli testiversio. Testiversio viedään sitten eteenpäin arvioitavaksi ja maisteltavaksi organisaatiossa. Tuotteesta saatetaan tehdä kymmeniä eri versioita muokaten niin raaka-ainetasapainoa, mausteita, koostumusta ja tuotantomenetelmiä. Kyseessä on usein vuosien mittainen kehitystyö.
Tärkeä osa tuotekehitystä on myös tuotteen säilyvyyden testauttaminen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tuotteelle asetetaan viimeinen käyttöpäivämäärä, jota sitten lähdetään testaamaan laboratorionäyttein. Näytteitä analysoidaan ensin kolmena päivänä ennen asetettua viimeistä käyttöpäivää, jonka jälkeen näytteiden ottoa ja analysointia jatketaan vielä useana päivänä. Näin voidaan tieteellisesti lyödä lukkoon turvallinen käyttöpäivämäärä.
Itse tuote on usein valmis jo vuotta ennen lanseerausta koska tuotteen myyntiä ja markkinointia voidaan alkaa suunnittelemaan vasta kun lanseerauspäätös on tehty. Myös tuotepaketin suunnittelu on osa lanseerausprosessia. Paketin tulee olla tuotantolinjaan soveltuva mutta samalla myös käyttäjäystävällinen. Pakkausta suunniteltaessa huomioidaan mm. tuotteen ominaisuudet, tuotteen käyttötapa, pakkauksen koko, pakkausmateriaali ja sen määrä sekä tuotteen näkyvyys pakkauksessa.
Uusi koekeittiö
Myös itse työnteko tuotekehityksen puolella on kehittynyt huimasti, Snellmanin uuden koekeittiön ansiosta, mikä otettiin käyttöön keväällä 2014. Koekeittiö on kuin pieni miniatyyri tuotannon eri prosesseista.
– Uuden koekeittiön ansiosta voimme nyt työskennellä tehokkaammin ja joustavammin. Lisäksi kaikki Snellmanin lihanjalostuksen tuotekehittäjät ovat nyt samassa tilassa, mikä puolestaan luo hyvät vuorovaikutusmahdollisuudet, Kai sanoo.
Yhteistyötä tehdäänkin paljon niin tuotekehittäjien kuin tuotannon ja laadunvalvojien kanssa. Joka aamu aloitetaan tuotteiden aistinvaraisella arvioinnilla, mihin osallistuu henkilökuntaa eri osastoilta. Arvioinnin aikana käydään läpi kaikki menneen vuorokauden aikana valmistetut tuotteet korkean laadun takaamiseksi. Maistelussa arvioidaan, vastaako näyte maultaan, tuoksultaan, ulkonäöltään ja rakenteeltaan vaadittavaa tuotelaatua. Mikäli arvioinnin aikana havaitaan virhe tuotteessa koko erä vedetään pois myynnistä. Päivittäisten tuotearviointien lisäksi tuotekehitys tekee paljon yhteistyötä myös Snellmankonsernin muiden tytäryhtiöiden kanssa.