Suomalaiset arvostavat lisäaineettomuutta: ”Tekeminen Snellmanilla on helpompaa, kun on vahvat periaatteet mihin nojata”

11.01.2021

Snellman on ollut ajamassa muutosta suomalaissa elintarvikekentässä jo vuosia. Poistamalla tarpeettomia lisäaineita, lisäämällä lihapitoisuutta ja keskittymällä luonnollisen hyvän maun esilletuomiseen on luotu oma vahva profiili. Kuluttajatutkimukset myös osoittavat, että suomalaiset osaavat arvostaa lisäaineettomuutta.

– Lisäaine ei koskaan saa olla itseisarvo. Lähtökohta on, että mitään sellaista ei käytetä, jota tuote tai tuotteen ominaisuudet eivät oikeasti tarvitse. Jonkin aineen käytön takana on aina ajatus, joka voi liittyä esimerkiksi rakenteeseen tai makuun, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Johanna Salo.

Käytännössä elintarvikelisäaineet ovat aineita, jotka lisätään tarkoituksellisesti elintarvikkeisiin jotain teknologista tarkoitusta varten, esimerkiksi säilyvyyden takaamiseksi.

Aitoja mausteita lihaliemitehtaalla.
Snellmanin lihaliemitehtaalla luodaan luonnollisia makuelämyksiä.

Alun perin lisäaineita ei elintarvikkeista löytynyt, mutta maustetoimittajien kautta niitä alkoi ilmestymään ainesosaluetteloihin.

– Joskus niitä on varmaan vain livahtanut mukaan ja sitten ne ovat jääneet osaksi teollisuutta. Ainakin siihen asti, kunnes joku alkoi kyseenalaistamaan niiden olemassaoloa, kertoo tuotekehittelijä Kim Finne.

Kaikki alkoi natriumglutamaatista

Finne on yhdessä Tore Snellmanin ja Johanna Salon kanssa toiminut vuosikymmeniä Snellmanin tuotekehityksen ytimessä. Jonkinlaisena vedenjakajana ja lähtölaukauksena Salolla muistuu mieleen tapaus, jolloin Snellman poisti tuotteistaan natriumglutamaatin.

Tore Snellman ja Kim Finne.

Elettiin vuotta 2009.

– Muistan tilanteen Suomessa silloin, lisäaineettomuus itsessään ei ollut mitenkään suuri puheenaihe. Meidän tapauksessa oli kuitenkin kyse suuresta tuotannollisesta muutoksesta. Jo pelkästään 10 prosentin lihamäärän lisääminen tiettyihin tuotteisiin oli iso asia, siihen vielä päälle noin 170 etikettimerkintää meni uusiksi. Pari vuotta siihen meni, hän muistelee.

Kim Finne muistaa muutosajat hektisinä, mutta paljastaa yksityiskohdan joka Snellmanin kohdalla helpotti valitulle polulle siirtymistä.

– Tärkeimpiä lähtökohtia tälle muutokselle olivat kuitenkin meidän jo ennestään korkeat lihapitoisuudet, jotka madalsivat omalta osaltaan kynnystä lähteä ajamaan muutosta eteenpäin. Erilaisella tuotteistolla emme välttämättä koko homman olisi lähteneetkään.

”Makkaraa vaiko ei?”

Tavallaan tekeminen Snellmanin makkaraosastolla oli jopa vaakalaudalla, noina kohtalon kuukausina 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla.

– Kyllä sen kai tänään voi sanoa, että meidän makkaratekeminen jopa kokonaan kyseenalaistettiin. Tekijöitä oli talossa vähän, tuotantomäärät olivat pieniä. Elettiin ihan eri maailmoissa tähän päivään verrattuna. Makkarat olivat meillä marginaalituote, Kim Finne muistelee.

Snellmanin makkaroita omalla grillillä.

Tore Snellman on samoilla linjoilla. Natriumglutamaatin poistamisen jälkeen tulilinjalle joutui lisätty fosfaatti.

– Ilman meidän mahtavaa henkilökuntaamme näitäkään muutoksia ei olisi koskaan saatu aikaan. Siirtyminen lämminleikattuun nautaan oli iso askel, prosessit muuttuivat ja tekemisen tempo nousi. Hyvin hallitussa prosessissa nämä tuotteet pystytään kuitenkin tekemään luonnollisesti ja turvallisesti säilyttäen aidon lihan maku ja luonnollisuus. Sama pätee myös esimerkiksi koko meidän All Natural-sarjaan, Tore Snellman syventää.

Rohkeat strategiset päätökset ja panostaminen omaan tekemiseen kantoivat hedelmää myös myynnissä. Vajaassa neljässä vuodessa (2009 – 2013) Herra Snellman yli kymmenkertaisti makkaroiden ja nakkien myynnin.

Tänä päivänä makkaratuotteita tehdään jo viitisen miljoonaa kiloa vuodessa.

Snellmanilaisia makkaranteossa.
Snellmanilaisia makkaranteossa Pietarsaaren tehtaalla.

”Omat periaatteet helpottavat tekemistä”

Snellmanin siirtyessä kahdeksallenne vuosikymmenelleen ruokamakkarat ovat edelleen tärkeä osa Pietarsaarelaisyrityksen tuoteperhettä.

Uusina tulokkaina markkinoille ollaan puuhaamassa uutta All Natural -makkaraa sekä lapsiperheille räätälöityjä nakkeja.

Johtotähtenä on aina vain sama periaate, jonka juontaa juurensa perustajaveljesten ajattelutapaan.

– Tehdään niin kuin itselle tehtäisiin, Tore Snellman täräyttää.

– Loppujen lopuksi tekeminen on helpompaa, kun on omat, vahvat periaatteet mihin nojata. Pystymme keskittymään olennaiseen, hän jatkaa.

Johanna Salo on samoilla linjoilla. Snellman pystyy tarjoamaan laadultaan parempia, lisäaineettomia vaihtoehtoja entistä valistuneimmalle kuluttajakunnalle.

Kun suomalaisilta asiasta vuonna 2019 kysyttiin, yksi tärkeimmistä vastuullisuustyön osa-alueista, jota Snellmanin liitettiin, oli juuri lisäaineettomuus.

– Aito mauste maistuu aina… No, aidommalta, hän naurahtaa.

Mausteita.
Snellmanilla pyritään jatkuvasti vähentämään lisäaineita ja hyödyntämään aitoja mausteita.

Lisäaineiden vähentäminen on myös teemana Snellmanin vuoden 2021 mainosfilmissä.