Kannuksessa Suomalaisen ruoan päivää vietetään joka päivä: ”Kotimainen ruoka on arvovalinta”
Suomen maaseudulla eletään tällä hetkellä haastavia aikoja. Kustannukset ovat laukalla, markkinatilanne on epävarma ja vaihtelevat sääolosuhteet tarjoavat milloin mitäkin yllätystä matkan varrelle. Kannuksessa Kaisa Honkaharju ja Antti Huhtala valavat uskoa omaan alaansa ja luottavat siihen, että kotimaisen tuotannon tulevaisuus on valoisa.
Tänä sunnuntaina (4.9.2022) vietettävä Suomalaisen ruoan päivä tulee tavallaan otolliseen aikaan, sillä neljättä vuotta juhlistettavalla merkkipäivällä on tilausta.
– On erittäin tärkeää, että pystymme tekemään kotimaisista elintarvikkeista vahvan brändin. Tuote on käsittämättömän hyvä, mutta olemme ehkä olleet huonoja myymään sitä, miettii maitotilaa Kannuksessa pyörittävä Kaisa Honkaharju.
Honkaharju, 29, tarttui maatilan ohjaksiin 23-vuotiaana elämänkumppaninsa Antti Huhtalan kanssa. Sekä Antin että Kaisan kohdalla kunnioitus menneiden sukupolvien työtä kohtaan oli kohdallaan.
– Minulle oli kyllä kunnia-asia ruveta pitämään tilaa, kun isäni Ahto esitti kysymyksen tilan jatkosta. Vuosien saatossa kunnioitus ja arvostus vanhempia ja isovanhempia kohtaan on kasvanut ja meidän kannaltamme ajoitus oli oikeastaan täydellinen, muistelee Antti vuosia sitten tehtyä päätöstä.
Tuotantoa niin että kaksi aikuista pystyy sillä pärjäämään
Tänä päivänä jatkuvuus maaseudulla ei ole millään tavalla itsestäänselvyys, sillä lopettavia tiloja on todella paljon. Antti oli kartuttanut työkokemusta asennushommissa ja nähnyt miten hienoja ja hyvin hoidettuja tiloja seutukunnassa oli.
Sen kautta opittu arvostus on myös mukana omaa toimintaa suunniteltaessa.
– Mielestäni tuotannon on oltava mitoitettu niin että kaksi aikuista pystyy sillä pärjäämään. Velkaa ei saa pelätä ja katse pitää aina olla tulevassa. Eläinten hyvinvointi edellä, järkevä ja hallittu kasvu on itsellä ainakin mielessä, viiden vuoden horisontilla asiaa pohtiva Antti toteaa.
Pariskunta on Kaisa Honkaharjun avoimen sosiaalisen median toiminnan kautta tullut monelle tutuksi sekä Instagramin että tätä nykyä myös TikTok:in kautta.
Yhteistyö Snellmanin tuottajalähettiläsohjelman kautta on yksi monista tavoista, joilla Kaisa haluaa tuoda maaseutua ja alkutuotantoa lähemmäksi suomalaisia.
Hän toteaa aluksi, ettei ole mikään koulutuskanava, jonka kautta saa tietoa esimerkiksi lehmien kiimakierroista. Hän on omalla esimerkillään tuonut tekemistä esille ja auttanut myös muita tuottajia matkan varrella yhteistyön ja koulutuksien kautta.
– Tässä kokonaisuudessa maaseutuyrittäjät ovat tavallaan kadonneet vähän taustalle. Sosiaalinen media on oiva mahdollisuus nostaa tuottajat jälleen esille. On erittäin tärkeätä, että maassamme tiedostetaan, kuka ruokaa tekee, hän pohtii.
– Nykyajan ”maajussit” ovat kuitenkin jotain ihan toista, kun esimerkiksi 1970- ja 1980-luvulla. Valveutuneisuus ja tietotaito ovat ihan toisella tasolla.
Valinnat tehtävä oikeilla perusteilla
Tiedon ja taidon lisäksi vuoropuhelun on Kaisalla vahvasti mielessä, kun keskustelu kääntyy siihen, miten ääripäät saadaan paremmin keskustelemaan toistensa kanssa.
– Nyt en puhu millään tavalla käännyttämisestä, sillä jokaisella on oikeus tehdä omat valintansa. Oma toiveeni on vain, että ne valinnat tehdään oikeilla perusteilla. Meidän velvollisuutemme tuottajina on kertoa avoimesti meidän tekemisestä, se on avainasemassa.
Avainasemassa on myös suomalaisen ruoan asema maailman myllerryksessä. Antti Huhtala kiteyttää tilanteen erinomaisesti.
– Korona löi alkutahdit ja toi omavaraisuuskeskustelun ja sen haasteet esille. Seuraavana sota tuli Eurooppaan ja asetti ulkopuolisia haasteita toiminnalle nousevien kustannuksien kautta. Nyt kuluttajilla on haastava tilanne edessä, kun ostovoima on heikentynyt mutta kotimaisen tuotannon ja tuottajien tilanne on nostettu keskustelun aiheeksi.
– Kaikki tämä on johtanut tilanteeseen, jossa kotimaisesta ruoasta tulee arvovalinta, Huhtala kiteyttää.
Antti Huhtalan ja Kaisa Honkaharjun osalta alkusyksy menee sadonkorjuun merkeissä ja Suomalaisen ruoan päivä ei varsinaisesti heidän arjessaan näy.
Tai siis näkyy todellakin.
– Meillähän jokainen päivä on Suomalaisen ruoan päivä, he naurahtavat melkein yhteen ääneen.
Sunnuntaina (4.9) vietetään historian neljättä Suomalaisen ruoan päivää. Tuotteissa suomalaisuutta korostaa Hyvää Suomesta -merkki, joka on suomalaisen ruokaketjun yhteistyön tunnus. Merkki pakkauksessa kertoo, että elintarvike on alkuperältään suomalainen: raaka-aineet ja työ tulevat omasta maasta sekä tekijät ja tuotantoketju tunnetaan.
Lue lisää: ”Suomalainen tuote on helppo löytää kaupan hyllystä – tunnista ainakin nämä merkinnät”