Siirry sisältöön

Kiertotaloutta ja vientipotentiaalia: ”Lihaliemi on konsernille fiksu ja taloudellisesti terve järjestely.”

Pietarsaaren uutukaisella lihaliemitehtaalla on nyt vauhti päällä. Alle neljässä vuodessa on tapahtunut merkittävää kasvua ja tällä hetkellä ylpeyden aiheena ovat sekä tuotantoennätykset että uudet vientikanavat Keski-Eurooppaan.

– Aloitimme toki pienesti. Oli sellainen verstastunnelma, kun ensimmäinen keitto levitti tuoksuaan koko rakennukseen. Silloin ei vielä ilmanvaihto toiminut, muistelee Markus Snellman hymyillen, kun tapaamme Markuksen konttorissa, joka toimii samalla tiimin taukohuoneena.

Markus Snellman on ollut mukana alusta asti ja seurannut liemitehtaan kasvupolkua läheltä.

– Kesti melkein neljä kuukautta ennen ensimmäistä toimitusta Keravalle, mutta sitten homma on toiminut. Nykyään keitämme enimmäkseen nautalientä. Broileri ja sikaliemi jakavat toisen sijan ja jonkin verran keitämme myös kalalientä.

Yhdestä kolmeen mieheen neljässä vuodessa

Monikkomuotoa käyttäessään Markus viittaa työkavereihinsa Alex Snellmaniin (kesästä 2020) ja Krister Grankullaan (toukokuusta 2022). Kolmikko operoi yhdessä liemitehtaan kahta kattilaa hyväksi havaitulla konseptilla ja vakaalla kierrolla.

– Käytännössä yhteen satsiin menee luut, lihat, sipuli ja mausteet. Tyhjennämme kattilat aamulla, pakkaamme päivällä ja täytämme uuden satsin iltapäivällä. Keittoprosessi hoituu yön aikana, selventää Alex Snellman.

Alex Snellman on kolmessa vuodessa oppinut liemenkeiton salat hyvin.

Alex ja Markus Snellman näkevät aikansa liemitehtaalla opintomatkana, jolla luottamus tuotantoprosessiin on vuosien aikana kasvanut.

Elokuussa tiimi teki uuden ennätyksen, kun se toimitti 76,71 tonnia lihalientä asiakkailleen.

Kansainvälisiä vieraita ja orastavaa vientiä

Lihaliemitehdas on myös osoittautunut kansainväliseksi vierailukohteeksi, kun laitetoimittaja Coctio on kutsunut asiakkaitaan tutustumaan ja koeajamaan laitteita.

– Täällä on ollut käynyt vieraita melkien kaikista maailman kolkista. On voinut olla kyse joko koeajoista tai esittelykäynneistä, kertoo Krister Grankulla.

Krister Grankulla esittelee ykköskeittimen toimintoja vientijohtaja Staffan Snellmanille.

Mutta kansainvälisyydessä ei puhuta vain vieraiden käynneistä Pietarsaaressa, sillä elokuun alussa vietiin ensimmäinen erä lihalientä puolalaiselle asiakkaalle. Viestit Keski-Euroopasta ovat olleet ennenkuulumattoman positiivisia.

– Heidän tarve-ennusteidensa mukaan tarve on juuri nyt 8000 kilolle lihalientä kuukaudessa. Markus on varmistanut, että meillä on kapasiteettia myös toimittaa tarvittava määrä, kertoo vientijohtaja Staffan Snellman.

Kiertotaloutta hyvällä raaka-aineen saatavuudella

Lihaliemi on positiivisesti haastava vientituote. Se on aika painavaa ja vesipitoista, mutta toistaiseksi toimitukset vetävät hyvin.

Näissä 10 kg pusseissa tuotetta liikkuu paljon, mutta huomattavasti isompiakin pakkauskokoja löytyy.

– Asiakas on ollut toistaiseksi tyytyväinen meidän All Natural -liemeen. Tiiviimpi koostumus laskisi tietysti rahtihintoja meille. Tulevaisuudessa on mahdollista tehdä uusia strategisia linjauksia lihaliemen osalta, päättelee Staffan Snellman.

– Toiminta etsi uomiaan aluksi, mutta tämä järjestely lihaliemen kanssa on konsernille sekä fiksua että taloudellisesti tervettä. Tämä on kiertotaloutta, jossa on hyvä raaka-aineen saatavuus. Ei muuta kuin kovaa ajoa, päättää Markus Snellman.