Siirry sisältöön
Snellman korvasi öljyn biokaasulla

Korvasimme öljyn biokaasulla

Pietarsaaren tehtaamme lämmitys ja vesihöyryn tuotanto tapahtuu nykyään Jepuan biokaasulaitokselta tulevalla biokaasulla öljyn sijaan. Biokaasu on osa tehtaamme energiaratkaisuja, ja sen käyttö on edellyttänyt muutoksia sekä energian vastaanottoon että laitoksen järjestelmiin.

Miten biokaasu syntyy?

Biokaasu saadaan muuntamalla tehtaaltamme toimitettavaa lietettä metaanikaasuksi biokaasulaitoksella. Lietettä syntyy muun muassa navetasta, pesuhallista sekä erilaisten prosessien sivutuotteena. Liete kuljetetaan laitoksen vastaanottosäiliöihin tankkiautoissa.

Vastaanottoaltaista liete siirtyy reaktoreihin, joissa sitä käsitellään noin 25–30 päivän ajan. Prosessi vaatii tasaisen noin 39 asteen lämpötilan, jotta kaasua muodostuu. Kaasu kerääntyy reaktoreiden kattoon, josta se imetään pois, jäähdytetään, puhdistetaan ja pullotetaan kaasupulloihin.

Mihin biokaasua käytetään?

Prosessoitu metaanikaasu eli biokaasu saapuu tehtaalle kaasusäiliöissä siirtolavalla. Kaasusäiliö kytketään saapuessaan paineenalennusyksikköön, jossa kaasun paine alennetaan ennen polttimiin siirtoa.

Biokaasua käytämme Pietarsaaressa tehtaan lämmitykseen ja höyryntuotantoon. Höyryä tarvitaan tuotannossa esimerkiksi makkarauuneissa.

Biokaasun vastaanotto

Miksi biokaasu?

Biokaasun käyttö mahdollistaa sen, että tehtaan lämmitys ja höyryntuotanto voidaan toteuttaa öljyn sijaan biokaasulla. Biokaasu tuotetaan paikallisesti, ja sen toimitus perustuu yhteistyöhön biokaasutoimijan kanssa.

Lisäksi biokaasuprosessi hyödyntää tehtaalla syntyviä sivuvirtoja (liete) osana energiantuotannon raaka-ainetta.